Våra GRÖNA grupper utgår från pusselbiten ”Lärande gymnastik” i gymnastikförbundets utvecklingsmodell. Lärande gymnastik är det stadie där träningen riktas in mer mot truppgymnastik och dess tre grenar; tumbling, trampett och fristående. De grundmotoriska färdigheterna är fortsatt viktiga och barnen tränar för att ha kul, utmanas, röra på sig, träffa kompisar och utveckla sin egen inre drivkraft. Fysisk förberedelse (styrka, flexibilitet och uthållighet) kompletterar den gymnastiksspecifika träningen och träningarna blir mer nivåanpassade på individnivå. Tävling erbjuds från 8 års ålder med anpassade regler där målet är att testa på tävlingssituationen där alla är vinnare. Inga resultat presenteras. Alla grupper 7-8 år + nybörjargruppen från 9 år är gröna men det skiljer sig i träningsmängden mellan de olika grupperna för att man ska kunna välja att träna lite mer om man önskar.
Höstterminen det året barnen fyller 9 år flyttar träningen in i vår fina Truppgymnastikhall i Mölnlycke fabriker. Då får man välja att börja i blå eller röd grupp.
Avgifter som tillkommer utöver träningsavgiften och betalas 1 gång per år (på hösten):
Medlemsavgift: 150:-
Licens: 200kr/255kr (träningsgrupp/tävlingsgrupp)